Syyskuun suosikit

03.10.2020

Moikka! Mää oon nyt syyskuun ajan kiinnittäny erityistä huomiota sellasiin tiettyihin kivoihin asioihin, joista on tullu hyvä mieli ja jotka on ollut sellasia mun lemppariasioita tässä syyskuun aikana. Nyt on aika jakaa ne asiat myös teiän kanssa tän "Syyskuun suosikit" -postauksen merkeissä. Te, ketkä seuraatte erilaisia somevaikuttajia, niin ootte varmasti törmänny erilaisiin suosikit-videoihin tmv., esim. "kuukauden suosikit" tai "tän hetken suosikit". Monesti sellasissa suosikkikoosteissa on paljon kaikkia konkreettisia asioita, tiettyjä tuotteita ja kulutustavaroita, mutta mulla tässä listassa on jopa enemmän abstrakteja asioita. On myös konkreettisia asioita ja esineitä, mutta koska mun lempparijutut on ollu enemmän vaikka joitaki ajatuksia, fiiliksiä tai ilmiöitä, niin listassa on myös paljon abstrakteja asioita. Voitte kertoa tuolla kommenteissa, tykkäättekö te tämmösissä suosikit-postauksissa tai -videoissa enemmän konkreettisista vai abstrakteista asioista, vai onko sillä mitään väliä.

Syyskuun suosikit

- Teekupponen aamuisin. Siis tää on niin mun lemppari ja niin perusjuttu mun aamussa. Kesällä ei tuu juotua ihan niin paljoa teetä, mutta kun tulee syksy ja talvi ja pimeä, niin juon teetä oikeestaan päivittäin, varsinki aamuisin. Ah, best.

- Raikkaat (aurinkoiset) aamut ja aamujen kosteus. En tiiä mikä siinä on niin siistiä, ku aamulla astuu ulos ja ensimmäisenä vastaan osuu ihanan raikas ilma sekä auringonsäteet värikkäiden puidenlehtien välistä ja nurmikkoki on vielä kostee yön jäliltä. Oon nauttinu tästä joka aamu yhtä paljon, joten pakkohan tää oli ottaa mukaan tähän suosikkilistalle.

- Viileät, pimenevät syysillat ja lenkkeily sillon. Siinä on vaan jotaki niin ihanaa ja mystistä, ku illat viilenee ja pimenee ja saa lähtä iltalenkille ihanan viileeseen ja raikkaaseen, pimenevään syysiltaan. Nautin.

- Elämä. Tää on ehottomasti yks asia, mitä oon fiilistelly erityisen paljon syyskuun aikana. Kuinka ihanaa oikeesti on vaan olla elossa ja semi terveenä. Joutuin syyskuun alussa pieneen liikenneonnettomuuteen, ja vaikka selvisin yllättävän vähällä, niin se onnettomuus kyllä opetti sitäki enemmän. Ehkä siitä johtuu tää syyskuun erityinen elämän fiilistely.

-  Kynttilät. Siis aiettä. Kynttilät on niin kauniita pimeässä syysillassa.

- Lukeminen. En oo lukenu mitenkään supersuperpaljon syyskuun aikana, mutta jonkun verran kuiteski, ja aiettä oon kyllä nauttinu lukemisesta. Ehottomasti yks mun lemppariasia koko syyskuussa. Erityisesti sellanen kirja ku "Teemestarin kirja" oli aivan ihana lukea ja se oli yks parhaimmista kirjoista mitä luin nyt syyskuussa. Suosittelen.

- Päiväkirja. Päiväkirjaan kirjottaminen. Oon nyt syyskuun aikana kirjottanu tavallista enemmän päiväkirjaan, johtuen osittain siitä liikenneonnettomuudesta, koska se herätti niin paljon ajatuksia ja tunteita, että on ollu pakko päästä purkamaan niitä jotenki. Mutta oon kyllä tykänny aivan tosi paljon kirjottaa päiväkirjaan.

- Sitan kalenteri. Mulla on ollu nyt elokuusta lähtien käytössä Sita Salmisen lukuvuosikalenteri, ja se on ollu kyllä tosi toimiva ja hyvä kalenteri ja on ollu tosi kovassa käytössä. Sen avulla mullaki pysyy arki kasassa.

- Mustat farkut. Yheksi syyskuun lemppariasiaksi vois laskea mustat farkut, joita oon pitäny koulussa lähes joka päivä. Mulla on kahet samanlaiset mustat farkut, ja tähän mennessä oon ollu tosi tyytyväinen niihin. Ostin ne ennen koulun alkua, eli ne on ollut käytössä nyt noin pari kuukautta, joten saa nähä kuin pitkään ne vielä kestää hyvänä. Mutta ainaki tähän mennessä ne on ollu tosi hyvät. Täytyy myös mainita, että mun on aina tosi vaikee löytää mun vartalolle sopivia farkkuja. En oo mitenkään erityisen hoikka, vaan mulla on vähän leveemmät pohkeet ja reidet ja lantio ja vyötärö. Monesti farkut tökkää jo reisiin, että ei mahu siitä ylemmäs, ja sit jos mahtuu reisistä, niin sitten puristaa mahasta. Mutta nää farkut mitkä mulla nyt on ollu niin ei purista eikä mitään vaan on just hyvät ja tarpeeks korkeevyötäröiset (tykkään korkeempivyötäröisistä) ja on sellasta vähän joustavampaa kangasta niin että niissä pystyy kyllä liikkumaan. Ja jos jotaki kiinnostaa, niin kyseessä on siis GinaTricotin Molly-malliset farkut ja värissä musta.

- Musta huppari. Ostin ennen koulun alkua itelle uuen mustan hupparin, ja se on ollu kyllä aivan lemppari. Voisin pittää sitä vaikka joka päivä. Muistaakseni ostin sen BikBokista. Sellanen ihan perus musta huppari ja se on kans tosi lämmin ni tarkenee. Valitettavasti mulla ei oo kuvia tästä hupparista eikä farkuista.

- Uinti. Kävin syyskuun aikana uimassa vaan kerran ja vesi oli aivan jääkylmää, mutta kyllä se menee silti mun suosikkiasioihin koko syyskuussa.

- Ulkoilu, lenkkeily luonnossa. Tästä oli vähän jo puhetta aiemmissa kohissa, mutta oikeesti, oon nauttinu ihan tosi paljon ulkona olemisesta ja lenkkeilystä tuolla raikkaassa syysilmassa.

- Luonto, syksy. Tästäki oli vähän puhetta jo aiemmissa kohissa, mutta täytyy silti nostaa tää vielä erikseen omaksi kohaksi. En oo ikinä ennen osannu päättää mun lempparivuodenaikaa, mutta tällä hetkellä tuntuu, että se vois kyllä olla syksy. Syksynä luonto on niin kaunis ja värikäs ja ilma on niin ihanan raikas ja viilee. Nauttikaa teki syksystä ja luonnosta.

- Mökkireissu. Siellä kävin uimassa ja siellä oli aivan tajuttoman ihanan syksyistä ja ihanaa :)

- Villasukat. Oon pitäny tosi paljon villasukkia nyt syyskuun aikana, mutta ne on kertakaikkiaan vaan niin lämpimät ja kivat jalassa. Vaikka tuossa kuvassa näkyy vaan yhet (mun itetekemät) villasukat, niin mulla on oikeesti seittemät villasukat (laskin just äsken). Otetaanko pieni kisa? Laskekaa omat villasukat ja kirjottakaa kommentteihin monetko villasukat omistatte, niin katotaan, kenellä on eniten villasukkia. Musta tuntuu, että tuo mun seittemän ei oo vielä mitään..

- Lontoon rae -suklaalevy. Nam, nam, nam.

- Muumilaku. Tää on varmaan mun kestosuosikki. En kyllästy tähän ikinä.

- Cokis. Ei lisättävää.

- Tajuamiset. Häh? Oottakaas ku selitän. Yks mun lempiasioista syyskuun aikana on ollu erilaiset asiat, mitä oon tajunnu. Oon tajunnu ne asiat oikeesti kunnolla. Ne asiat on sellasia, että kaikki varmasti tietää ne ja on sillee joo, näin se menee, mutta musta tuntuu, että loppujen lopuksi aika harva elää sillä tavalla. Mää oon tienny nää asiat kyllä aiemmin, mutta en oo eläny niien mukasesti. Mutta nyt syyskuun aikana oon alkanu harjottelemaan elämistä niitten oivallusten mukasesti. Monet näistä asioista oon oivaltanu kunnolla nimenomaan sen liikenneonnettomuuen jälkeen, mutta oon pohtinu näitä jonkun verran jo ennen sitä. Ihan ensimmäisenä täytyy mainita tajuaminen siitä, että sillä ei oo väliä, mitä muut ajattelee. Mun ei tarvi välittää muiden mielipiteistä. Toinen tajuaminen on se, että mulla ei oo syytä verrata itteäni muihin. Näitä kahta oivallusta oon alkanu työstämään ihan tietosesti. Jos on tilanne, missä muitten mielipiteet huolestuttaa tai alkaa vertaamaan itteä johonki toiseen, ni oon ihan tietosesti ottanu sellasen asenteen, että ei vois vähempää kiinnostaa mitä nuo muut ajattelee, mää oon just hyvä näin ja mää meen ja teen mitä mää haluan. Tietosesti tuollasen asenteen ottaminen on oikeesti auttanu ja sitä kautta oon pikku hiljaa alkanu kasvattaa omaa itsevarmuutta ja kehittämään omaa itsetuntoa. Kolmas asia, jonka oon tajunnu erityisen hyvin on se, että ei kannata käyttää energiaa pelkäämiseen. Ei kannata jättää asioita tekemättä siks että pelkää. Elämä on aivan liian lyhyt pelkäämiseen, ja ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Kaikki voi muuttua aivan sekunnissa, kaikki voi olla pois aivan hetkessä, joten hyvänen aika tottakai mää haluan tehä niitä asioita joista mää tykkään ja mää menetän niin paljon, jos mää käytän mun aikaa ja energiaa pelkäämiseen ja jätän asioita tekemättä sen takia. Tää liittyy tietyllä tapaa myös tuohon muitten mielipiteisiin, että ei uskalla tehä jotain, koska pelkää mitä muut aattelee. Siinä menettää niin paljon, joten mää ainaki aion uskaltaa tehä asioita välittämättä siitä, mitä muut aattelee. Neljäs asia, minkä oon tajunnu kunnolla on se, että kannattaa nimenomaan vaan mennä ja tehä, ellää täysiä ja nauttia joka hetkestä. Nää kaikki oivallukset kietoutuu jollain tavalla yhteen, mutta oikeesti, eikö kannattais vaan nauttia ja ellää täysiä niin kauan ku on täällä. Vaikka tajuais tällasia asioita, niin ei niitten toteuttaminen tapahu ihan hetkessä, mutta mää aion ainaki yrittää. Tiiän myös, että tuun onnistumaan. Kun kerran tajuaa kunnolla, että pelko estää elämästä, alkaa muuttamaan asiaa ja tajuaa haluavansa elää täysillä ja nauttia joka ikisestä hetkestä, niin se on menoa sitte. Siinä vaiheessa ei enää peräännytä.


Musta tuntuu, että tässä oli aika paljon asioita, mutta tosiaan, ois kiva, jos kertoisitte kommenteissa myös teiän syyskuun suosikkeja :)  Ihan sama onko ne konkreettisia asioita vai enemmän abstraktimaisia asioita, molempia saa kertoa. Ja hei, älkää unohtako villasukkakisaa! ;D

© 2018 Worlds Collide. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita