Rewind: Liikunnallinen Lokakuu

31.10.2019

Ai että! Se on kuulkaat lokakuukin vaan loppuun lompsuteltu! Musta tuntuu, että tää kuukausi meni aivan älyttömän nopeeta. Ihan vastahan mää istuin tässä koneen ääressä ja kirjottelin teille uuesta teemasta. Noh, ei se auta, vaan pittää alkaa käymää läpi tän kuun teemaa, jotta voiaan huomenna siirtyä seuraavaan.

Niin kuin lupasin, jaan tänne ne mun listat, jotka tein kuukauen alussa. Eka lista oli tavotelista, toinen sellanen syyt-/motivaatiolista. Kolmannen listan ohjeet saatte vielä tän postauksen aikana aivan pian. Mutta nyt, tässä mun tavotteet liikunnalliselle lokakuulle:

- käy lenkillä vähintään 3 kertaa viikossa

( - joku yks muu liikuntajuttu viikossa, esim. lihaskuntotreeni)

( - 1 venyttely per viikko)

Nuista kolmesta tuo lenkkeilykohta oli se tärkein ja nuo pari muuta vähän extraa, mutta ei niin vakavaa, jos ei niihin pysty. Pääasia oli tuo lenkkeily kolme kertaa viikossa. Sitten se syyt-/motivaatiolista:

- parempi mieli

- parempi olo omassa kropassa --> energisempi olo, kivempi olla (liittyy ekaan kohtaan)

- ne suunnitelmat tulevaisuuteen liittyen, joissa tarvii kovaa kuntoa, niin niitä varten jo hyvä alkaa valmistautumaan

Nuista kolmesta tärkeimmät oli ehottomasti ne, että olis itellä parempi mieli ja parempi olla omassa kropassa ku on harrastanu liikuntaa.

Sitten ohjeet kolmanteen listaan. Mieti ja vastaa:

- oliko tavoitteet realistiset?

- onnistuitko tavoitteissasi?

- tuntuko omat syyt/motivaatio alussa ns. oikeilta? entä nyt? muuttuko fiilikset niitten suhteen jotenki?

- jos et ottanu listaa esille motivaatiopulan iskiessä tai se ei auttanu, niin miten sait ittes liikkeelle vai saikko ollenkaan?

- mitä opit? opikko jotain uutta itestäs?

- oisikko voinu tehä jotain toisin?

- oliko listoista tai ylipäätään tästä teemasta hyötyä?

- aiokko tehä listoja ja/tai jatkaa tätä juttua jatkossa?

Voisin käydä omalta osalta tuon kolmannen listan vastaukset läpi, että miten mulla nyt sitten kaiken kaikkiaan meni tää homma. Ensinnäki, mulla oli mun omasta mielestä realistinen tavote. Kolme kertaa lenkillä viikossa on mulle mahollista toteuttaa, ois varmaan ollu nuo pari muutaki tavotetta, mutta ne oli just siks extraa, ku alussa kannattaa lähtä pienestä liikkeelle. Muistatte varmaan, ku korostin sitä "pienin askelin". Jos kerta oli realistinen tavote, ni kai mää sitten onnistuin siinä, vai mitä? No tuota...., onnistuin osittain, mutta en aivan täysin. Ainaki yhellä, ellei jopa kahella viikolla, mulla jäi ne lenkkeilykerrat kaks kertaa per viikko. Oisin pystyny kolmeenki, mutta oman laiskuuden takia en tehny niin. Mulla tuntu alusta asti omat motivaatiot ja syyt oikeilta, eikä mun fiilikset muuttunut niien suhteen mitenkään tän kuukauden aikana. Kun iski motivaatiopula, en muistaakseni kertaakaan ottanu motivaatiolistaa esille, mutta sain yleensä kuitenki itteni liikkeelle ku vaan aattelin niitä tavotteita. Aattelin, että no ainakin sen lenkkeilyn 3 krt/vk pystyn suorittaa ni nyt lenkille siitä ku kerran on sopivasti aikaa. En oikeen osaa sanoa opinko itestä mitään uutta, mutta ainaki mulla vahvistu se oppi/käsitys, että mulla on parempi olla omassa kropassa sillon ku oon harrastanu liikuntaa. Huomaan selvästi sen eron, että omassa kropassa on paljon parempi olla sillon ku on vähän käyny liikkumassa tai tekemässä jottain, syönykki ihan hyvin, entä se, että ei ois liikkunu moneen päivään ja on syöny vähän mitä sattuun. Oisin voinu tehä jotain toisin, esim. syyslomaviikolla oisin voinu liikkua paljon enemmän. Mulle itelle näistä listoista ja etenki ylipäätään tästä teemasta oli tosi paljon hyötyä. Nyt oon kuukauen ajan käyny lenkillä vähintään kaks kertaa viikossa ja kyllä se tästä pikku hiljaa alkaa muuttumaan entistä säännöllisemmäksi. Mulla käy usein niin, että tulee semmosia kausia, millon en liiku melkeen yhtään, toki pyörällä kouluun ja näi, mutta vapaa-ajalla en erityisemmin harrasta mitään liikuntaa, ja sit semmosia kausia, millon käynki lenkillä aina sillon tällön ja liikun just vapaa-ajalla muuallekki ku omasta huoneesta jääkaapille XD . Luulen, että se on mun kokonaisvaltaselle hyvinvoinnille aivan älyttömän hyvä juttu, jos saan tehtyä siitä liikunnasta itelle semmosen säännöllisen, arkeen kuuluvan asian. Tästä lähin aionki tehä joka kuun alussa itelle aina kuukauen liikuntatavotteen ja HOX!!, REALISTISEN sellasen.

Jos heräs jotain kysymyksiä tai jos haluat kertoa omasta liikunnallisesta lokakuusta, niin kommenttikenttä on avoin. Sinne vaan kirjottelemaan! Muistutuksena vielä se, että näitä teemakuukausiahan voi toteuttaa ihan millon ite haluaa. Jos on jääny vaikka jonkin kuukauen teemaan osallistumatta, mutta haluais vielä kokkeilla sitä, niin siitä vaan! Kaikki teemat löytyy täältä Teemakalenteri 2019 -osiosta ja luultavasti annan näitten olla täällä vielä ainaki ens vuojen ajan, niin saa rauhassa toteutella omaan tahtiin mitä teemoja haluaa. Eikä oo myöskään pakko alottaa silleen kuukauen ensimmäisenä päivänä, vaan voi alottaa vaikka keskellä kuukautta ja siitä vaan sit laskee sen noin 30 päivää etteenpäin. Eipä mulla muuta tällä kertaa. Huomenna palataan asiaan uuen teeman parissa!

Taustalla oleva kuva on omani.

© 2018 Worlds Collide. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita