Inspiroivat tyypit

10.10.2020

Lähes meillä kaikilla on joitaki tyyppejä, joita me seurataan eri sosiaalisen median kanavissa. Mää en seuraa kovin montaa henkilöä, eikä mun kiinnostusta saa ylläpidettyä millä tahansa sisällöllä. Seuraan vaan sellasia tyyppejä, joitten sisältö oikeesti inspiroi ja tuo hyvää mieltä, ja joitten sisällöllä on oikeesti mulle jotain merkitystä. Oon jo pitempään seurannu aktiivisesti kahta tyyppiä ja haluan nyt jakaa nää tyypit myös teiän tietosuuteen. Luultavasti monet teistä tietää jo nämä, mutta jos kyseiset henkilöt on jollekki vielä tuntemattomia, niin suosittelen lämpimästi, että käytte tutustumassa näitten sisältöihin. Nää ei varmastikkaan oo ainoat inspiroivat tyypit täällä maapallolla, joten jos sulla on mielessä joitaki inspiroivia tyyppejä, joitten sisältöä kannattas sun mielestä seurata, niin kerro ihmeessä kommenteissa!

Ihan ensiksi haluaisin esitellä teille Sita Salmisen. Sita täyttää aivan pian 28 vuotta, ja on aivan ihana tyyppi. Tällä hetkellä Sita tekee somea työkseen ja hänellä onkin paljon eri somekanavia. Sita tekee kahta Youtube-kanavaa (toinen niistä on ASMR-kanava), tietääkseni kahta Instagram-tiliä (toinen on tanssivideotili), blogia, Poks-podcastia (Veronica Verhon kanssa (mariieveronica)), ja taitaa Sitalla olla myös Tiktok-tili (ite en käytä Tiktokia niin en oo ihan varma). Lisäksi Sita on kirjottanu jo yhen kirjan ja tehny oman lukuvuosikalenterin, jota myytiin heti tosi paljon ja josta on tulossa nyt vuodenvaihteessa vuosikalenteriversio. Kyllä tuossa kuulkaa töitä riittää.

Mun mielestä Sitan sisältö on tosi aitoa, rehellistä, realistista ja rohkeaa, ja Sita käsittelee tosi tärkeitä teemoja. Tällasia teemoja on esim. laihdutuskulttuuri, seksuaalisuus, ilmastonmuutokseen liittyvät asiat, ajankohtaiset yhteiskunnalliset asiat sekä mielenterveyteen liittyvät asiat. Niin tärkeetä asiaa, jota mun mielestä jokasen pitäs miettiä ja pohtia enemmän. Muita aiheita, joihin Sitan sisällöissä törmää, on mm. liikunta, ruoka, jotku söpöt randomit asiat sekä kirjat.

Millä tavalla Sitan sisältö on sitten vaikuttanu muhun ja miks jaksan edelleen seurata sitä aktiivisesti? Oon saanu Sitan sisällöstä paljon vertaistukea ja samaistumispintaa, liittyen esimerkiksi mielenterveysasioihin. Monet ahistukseen liittyvät asiat, joista Sita on puhunu, on ollu mulle tosi samaistuttavia ja samaan aikaan myös voimaannuttavia, ku on konkreettisemmin huomannu, että ei oo yksin asian kanssa, ja että ahistuksestaki selviää, sen kans voi ellää ja se helpottaa ajan myötä.

Sitan sisällön ansiosta oon törmänny ekan kerran laihdutuskulttuuri-ilmiöön, tai ainaki oon saanu selkeen nimen sille ja oon alkanu tiedostamaan koko asiaa enemmän ja paremmin. Ja mitä on tapahtunu ku oon alkanu tiedostamaan asiaa? Se on oikeesti muuttanu mun ajatusmaailmaa, mutta vaan parempaan suuntaan. Se on tehny mun oloa paremmaksi. Oon alkanu tajuamaan paremmin sen, että suoraan sanottuna laihutusajatus ja -ihanne on vaan meiän yhteiskunnan asettamaa sontaa ja asia ei oikeesti mee niin, se ei oo oikeen. Meiän elämäntavote ei oo laihuttaa ja olla mahollisimman hoikkia. Ei todellakaan. Määki saan olla just tämmönen ku oon ja oon just hyvä tällasena. Ruokaa ei ansaita ja liikunta ei oo rangaistus. Tän koko asian tajuamisen ja tiedostamisen myötä mun ruoka- ja liikuntasuhde ja mun suhde omaan vartaloon on alkanu kehittymään parempaan suuntaan. En liiku siks, että pitäs laihtua, vaan siks, että siitä tulee hyvä mieli. En syö tai jätä syömättä siks, että pitäs laihtua, vaan siks, että ruoka on hyvvää ja syömällä monipuolisesti ja säännöllisesti mää jaksan paremmin. En pidä vartaloani jatkuvasti läskinä laiskana paskana, vaan se on mun ihana ikioma vartalo, joka jaksaa mennä ja tehä päivästä toiseen ja pitää mut hengissä. Mun täytyy pitää siitä huolta, eikä päivittäiset läskiajatukset tai pakkolaihtumisajatukset oo huolenpitoa.

Sitan sisällön ansiosta oon kiinnostunu myös enemmän kasvisruuasta ja monista ilmastoon ja ympäristöön liittyvistä asioista. Oon siis tottakai aikasemminki ollu tietonen näistä, mutta ku Sitan sisällöstä on nähny, kuinka helppoa esim. kasvisruuan tekeminen on, tai kuinka voi pyrkiä ostamaan vähän kalliimpia vaatteita, jotka on ekologisemmin tuotettuja tai ostamaan vaatteita ja tavaroita käytettynä, ja kuinka kaikkea pikkusen rikkinäistä ei heti tarvi laittaa roskiin, vaan voi korjata tai keksiä uuen käyttötarkotuksen, ni on jotenki tajunnu paljon paremmin sen, että ei ne pienet ilmastoteot todellakaan oo vaikeita tai työläitä, mutta niillä on sitäki suurempi vaikutus. Kaikkia näitä en oo vielä kylläkään saanu käytäntöön, sillä en asu vielä itekseen ni en oikeen voi päättää mun ruokavaliota, enkä oo kovin varakas, joten en voi ostaa kovin kalliita vaatteita, mutta oon kuiteski alkanu kiinnittämään näihin asioihin enemmän huomiota ja tajuamaan näitä paremmin ja oon varma, että lähitulevaisuuden aikana nää tajuamiset tulee näkymään yhä enemmän myös käytännössä. Yksinkertaistettuna Sitan sisällön ansiosta musta on tullu rohkeempi, mun ajatusmaailma ja toiminta on muuttunu monilta osin parempaan suuntaan ja oon saanu paljon myös kaikkia hyviä vinkkejä ja suosituksia liittyen esim. kirjoihin, ruokaan ja arkisiin asioihin. Lisäksi Sita on luonteeltaan vaan aivan huipputyyppi, niin inspiroiva, innostava ja aito, että väkisinki tullee parempi mieli, ku kuuntelee Sitan höpöttelyjä uusimmalta videolta tai InstaStooreista. Jos Sita ei oo vielä sulle tuttu, niin suosittelen ehottomasti, että käyt tutustumassa Sitan sisältöön.

Youtube: Sita Salminen, ASMR Sita Sofia

Instagram: @sitasalminen , @sitatanssivideot , @pokspodcast

Blogi: sitasalminen.fi

Spotify: Podcast POKS

Tiktok: @sitasalminen



Toinen inspiroiva tyyppi, jota oon jo pitkään seurannu aktiivisesti somessa, on mmiisas eli Miisa Rotola-Pukkila. Miisa on 25-vuotias ja tekee sisältöä sekä Youtubeen että Instagramiin. Lisäksi Miisa tekee tulevan aviomiehensä Tomas Grekovin kanssa Parisuhdekriisi-podcastia, ja tämän lisäksi Miisa on kehittänyt kaksi Inspiskalenteria. Ahkera sisällöntuottaja siis hänkin.

Miisan sisältö saattaa vaikuttaa ensisilmäyksellä hieman glamourilta, varsinkin nyt kun Miisa kilpailee Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa, mutta voin vakuuttaa, että oikeesti kyseessä on yllättävänkin tavallinen, arkinen ja maanläheinen, ihana tyyppi. Miisa on luonteeltaan aika nöyrä ja tiukasti jalat maassa -tyyppi ja Miisa myös vaatii itseltään aika paljon. Ainaki mulla on tullu tämmönen kuva Miisasta. Siinä mielessä oon ite tosi samanlainen, että vaadin iteltäni välillä liianki paljon ja asetan itelle tosi korkeita tavotteita, ja sit jos ei saavutakkaan niitä, niin voi helposti olla aika pettynyt itteensä. No, mut anyway, Miisan sisältö on tosi aitoa, rehellistä ja arkista, mutta kuitenki semmosella sipaisulla inspiroivaa miisamaisuutta. Siinä on sitä jotain, tiiättekö.

Mulla on Miisasta sellanen kuva, että hän nimenomaan haluaa tuua esille sitä hänen elämänsä arkisuutta ja tavallisuutta ja sitä, että vaikka hänet tittelöidäänki huippusuosituksi somevaikuttajaksi, niin silti me ollaan kaikki ihan samalla viivalla, ollaan saman arvosia, eikä hänen elämänsä oo loppujen lopuksi niin paljon ihmeellisempää ku meiänkään, vaan hänki kamppailee ihan samojen asioitten kanssa. Ehkä isoimpana teemana ainaki mulle Miisan sisällöistä on noussu esiin jaksaminen ja itestä huolehtiminen. Mun mielestä Miisa tuo aivan ihanasti esille sitä, että oli tilanne mikä tahansa ja olit sinä kuka tahansa, niin aina on tosi tärkeetä huolehtia omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Vaikka ois kuin ihana työ tai ihania projekteja tai mitä tahansa, niin välillä täytyy uskaltaa sanoa ei, jos oma jaksaminen alkaa olla liian lopussa. Sitte toinen asia, missä Miisa toimii mun mielestä aivan loistavana esimerkkinä, mutta mitä hän ei kuitenkaan kovin usein tuo sisällöissään erikseen esille, on päihteettömyys. Miisa ei käytä alkoholia tai tupakkaa eikä muitakaan päihteitä, ja oikeesti, tässä asiassa Miisa toimii niin hyvänä esimerkkinä. Esimerkkinä siitä, että voi olla hauskaa ja hyvä elämä ilman mitään päihteitä. Tästä oon ihan samaa mieltä. Muita aiheita, joihin Miisan sisällöissä voi törmätä, on esimerkiksi ruoka, luonto ja liikunta.

Miten sitten Miisan sisältö on vaikuttanu muhun ja miks jaksan edelleen seurata Miisan sisältöjä tosi aktiivisesti? Jotku syyt on tosi samoja ku Sitanki kohalla, eli saan samaistumispintaa ja vertaistukea Miisan sisällöstä. Miisa on puhunu paljon jaksamisesta, itestä huolehtimisesta ja paniikkihäiriöstä, ja nää kaikki on sellasia asioita, joihin oon voinu tietyllä tavalla samaistua ja joista oon saanu tukea, ku oon huomannu, että en oo ainut, joka kamppailee näitten asioitten kanssa. Sekä Sita että Miisa on monissa asioissa tosi samanlaisia ku minä, ni ehkä siks on jotenki tosi helppo samaistua asioihin ja saada tukea ja voimia, ku pystyy ymmärtämään niin hyvin. Myös Miisan sisällön seuraaminen on muuttanu joissaki asioissa mun ajatusmaailmaa paljon parempaan suuntaan. Oon alkanu kiinnittämään enemmän huomiota itestä huolehtimiseen ja ottamaan asioissa enemmän huomioon sen oman jaksamisen. Oman jaksamisen kustannuksella ei sais tehä asioita, vaan sillon ku ei jaksa, niin ei jaksa, ja sillon voi ja pitää sanoa ei. On tosi tärkeetä pitää itestä huolta, niin henkisesti ku fyysisestikki. Lisäksi oon saanu Miisan sisällöstä paljon vinkkejä ja suosituksia esim. ruokaan, sisustukseen, tyyliin ja rentoutumiseen liittyen. Kannattaa ehottomasti käyä tutustumassa myös Miisan sisältöön!

Youtube: mmiisas

Instagram: @mmiisas

Supla: Podcast Parisuhdekriisi



Jos teitä kiinnostais toinen osa tämmösistä inspiroivista tyypeistä, niin kertokaa kommenteissa. Ja muistakaa jakaa myös teiän inspiroivat tyypit! Ja jos jaksatte, niin voitte vaikka kertoa, miks seuraatte just jotaki tiettyä tyyppiä, mikä on parasta sen sisällössä tmv., niin minä ja jotku muutki saattaa sitten käyä tutustumassa sen tyypin sisältöihin :)

Inspiroitunutta viikonlopun jatkoa kaikille!

© 2018 Worlds Collide. Kaikki oikeudet pidätetään.
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita